Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра "Сокіл" ("Джура") як базова система національно-патріотичного виховання молоді
(Сл. 2) В Україні джурами завжди називали, як про це записано в
Малій енциклопедії Українського козацтва, «молодих вихованців, зброєносців і
помічників досвідченого козака. Інститут джур був дуже
поширений і авторитетний, бо існував протягом усієї історії козацтва. Стати
джурою міг не кожен, а лише той, хто годився до козацької служби, пройшовши
певні випробовування – як фізичні, так і моральні. Причому духовна
загартованість передувала фізичній, якої набували упродовж кількох років.
Виховувалися перш за все розважливість та поміркованість, впевненість у собі і
власних силах.
І саме таких козацьких виховних
традицій дотримуються організатори при запровадженні у навчальні заклади гри
«Сокіл» («Джура»).
Виховання завжди має конкретно-історичну
національно-державну форму вираження і спрямоване на формування громадянина
конкретної держави. Виховання не може бути безнаціональним – воно є саме
національним. Базовою навчально-виховною системою, що має вже десятилітній
практичний досвід роботи в різних школах по всій Україні, є Всеукраїнська
дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»). За цей час ця гра
набула ознак загальноукраїнської системи національно-патріотичного виховання
дітей і молоді.
(Сл. 3) Основою організації гри в навчальних
закладах є козацьке самоврядування. Прийом до складу учасників гри здійснюється
за козацьким звичаєм на загальному зібранні після проходження виховного
просвітницького курсу підготовки, де відбуваються знайомство з заповідями,
правами та обов'язками учасника гри, набуття необхідних знань з історії
України, літературно-пісенної творчості про народних героїв тощо. Учасники гри
поділяються на козачат (молодші школярі віком 7-10 років), джур козацьких (школярі
середніх класів віком 11-17 років).
Всеукраїнська гра «Сокіл» («Джура») має
низку особливостей, що якісно виділяють її на фоні інших подібних ігор, які також
існують в системі державної освіти, таких як «Козацький гарт», «Патріот», «Зірниця»,
«Котигорошко»….
Це, насамперед:
1. Постійність і плановість роботи.
Гра відбувається постійно протягом всього навчального року згідно з Річним
планом роботи навчального закладу. Організаційна робота у навчальному закладі
починається з вересня, урочистості з нагоди початку гри проводяться 14 жовтня,
до Дня Українського козацтва. Завершується гра із закінченням навчального року
під час літніх оздоровчих
заходів у червні-липні.
(Сл. 4) 2. Системність. У грі поєднуються напрями: історично-державницький,
туристсько-краєзнавчий, військовий, спортивний, волонтерський, естетичний.
(Сл. 5) 1) Історично-державницький напрямок
Згідно програми національно-патріотичного
виховання протягом навчального року проводяться різноманітні заходи, такі як:
ü Уроки
мужності
ü Тематичні
лінійки до визначних дат в історії нашої країни
ü Вечори-реквієми
ü Святкування
знаменитих дат
Регулярно проводяться акції пам’яті: до
Дня Перемоги, до Дня пам’яті героїв Крут, до Дня вшанування учасників бойових
дій в Авганістані, до Дня Чорнобильської трагедії, до Дня партизанської слави,
до Дня Гідності та Свободи, до Дня пам’яті жертв голодомору
Щорічно 14
жовтня з нагоди Дня
Українського козацтва та Дня Захисника України проходить козацьке свято та відкриття
гри «Джура». Починається з урочистої лінійки, проходить перша гра. Останні два
роки джури нашої школи змагаються в
квест-грі «Пропала булава». В цей день ройшовши перші випробування козачки
(учні 5 класу) посвячуються в козацькі джури.
(Сл. 6) Тадиційним стало проведення
святкувань Дня Збройних Сил України, Дня Соборності,
(Сл. 7) 2)Туристсько-краєзнавчий напрямок
Традиційними є походи
до Всесвітнього дня туризму та походи під час відпочинкової компанії, учні вивчають
природу та історії краю проводяться конкурси і змагання, туристи долають смугу перешкод; розвивають навички
таборування.
(Сл. 8) Кращі туристи-краєзнавці представляють школу на районних
змаганнях.
(Сл. 9) Важливими заходами туристко-краєзнавчого напрямку є
навчальні екскурсії. Це поїздки на Зелені Хутори Таврії, Кам’янську Січ,
Миколаївський зоопарк, заповідник Асканія-Нова, відвідування каплиці Пресвятої
Богородиці, пам’тника С. Фальцфейн та фонтану Купальниця в с. Хорли.
(Сл. 10) 3) Військовий напрямок
Відвідування
території прикордонної застави для ознайомлення з умовами розміщення та бойової
підготовки прикордонників, з історією прикордонної застави, зі зразками
озброєння та спеціальної техніки
(Сл. 11) Виконання
навчальних стрільб з пневматичної зброї
(Сл. 12) Рятівник - змагання з надання першої долікарської
допомоги та елементи рятувальних робіт.
Стройова
підготовка (впоряд).
(Сл. 13) 4) Спортивний напрямок
Важливим
напрямком гри «Джура» є спортивний напрямок. Він включає в себе низку
спортивних етапів, змагань та ігор. Це «Смуга перешкод»,до якої входять «маятник», «подолання заболоченої ділянки за
допомогою жердин або по купинах», «рух по пластунські», «рух козацько-маршовим
(гусячим) кроком» та інші. Це силові види змагань: перетягування линви,
армресінг, гра «лава на лаву», «теренова гра».
(Сл. 14) 5) Естетичний напрямок
Козацька «Ватра».
Рій представляє театралізоване дійство відповідно до теми українського
козацтва, збройних сил України, АТО, про життя і організацію свого рою.
(Сл. 15) 6) Волонтерський напрямок
Одним із головних
напрямків «Джури» є добре діло. Волонтери роблять добрі
справи, знають, як багато залежить від уміння людини бути милосердним,
толерантним, і це сприяє самореалізації самого волонтера. Протягом свого
існування джури рою
“Орли”, організовують
різноманітні громадянські
та трудові акції:
ü Допоможем
зимуючим птахам;
ü «Добра багато не буває»,
ü Благоустрій
пам’ятників “Загиблим в роки Другої Світової війни” та “Партизанам-рибалкам”
ü Допомога
одиноким пенсіонерам.
ü Юнатівський
зеленбуд;
ü До
чистих джерел;
ü Парад
квітів біля школи;
ü Турбота
молоді тобі, Україно;
ü Збір
допомоги прикордонникам;
ü Волонтерська
допомога жителям Авдіївки;
(Сл. 16) Підсумком гри «Джура» за рік є козацький вишкіл. Районний етап змагань гри «Сокіл» («Джура») –
це триденні змагання які включають в себе етапи всіх перерахованих напрямів. Кожного року
участь у цих змаганнях приймають наші учні, показуючи свою витривалість,
спритність, артистичність та ерудованість та показують чудові результати. Велику
роль в команді відіграє й те, що кожен учасник команди займає певну посаду і
несе відповідальність за окремі елементи гри, а тому працює злагоджено і
спритно.
(Сл. 17) У 2017-2018 н. р. рій нашої школи був у такому складі:
Прізвище, ім’я
|
Рік народження
|
Клас
|
Ройова посада
|
Гончаренко Ольга
|
2004
|
8
|
Хорунжий
|
Лотовська Інна
|
2003
|
9
|
Осавул
|
Шевчук
Інна
|
2003
|
8
|
Скарбник
|
Козлов Віталій
|
2003
|
8
|
Джура
|
Караванов
Вадим
|
2003
|
9
|
Обозний
|
Свинцов Владислав
|
2003
|
8
|
Писар
|
Солоп Максим
|
2003
|
9
|
Джура
|
Пасічук
Анна
|
2007
|
9
|
Ройовий
|
(Сл. 18) І хоч напруга всі дні змагань неймовірна, наші учні
знову і знову доводять що гідні бути переможцями. Протягом останніх років ми
досягли таких результатів
2016 рік
|
І місце
-"Ватра"
ІІ місце -
"Перетягування линви"
|
2017 рік
|
І місце - козацька гра
"Хорлівські Джури" (зимове таборування)
ІV місце у загальному
заліку гри "Сокіл" ("Джура")
І місце – “Ватра“
І
місце - “Бівак” (таборування)
|
2018 рік
|
ІV місце у загальному
заліку гри "Сокіл" ("Джура")
ІІ місце -
"Ватра"
ІІІ місце – в змаганнях з надання першої долікарської допомоги "Рятівник"
ІІ місце –Інтелектуальна гра-вікторина
"Відун"
І місце – Конкурс творчих звітів волонтерської роботи "Добре
діло"
ІV місце -
"Туристсько-спортивна смуга перешкод"
|
Козацький вишкіл це не тільки військово-спортивні змагання,
а й розваги, спілкування, нові знайомства, зародження нової дружби. Отже туристсько-краєзнавчі змагання та
військова гра «Джура» надовго закарбовуються в пам’яті дітей. А після закінчення школи – це найкращі шкільні
спогади.
(Сл. 19)
Під час
опитування учнів про змагання гри учні дали душе хорошу оцінку і висловили свої
думки. Ось деякі з них:
·
«Саме
мені було трохи тяжко, але дуже сподобалось. Джура допомагає нам зрозуміти і
відчути, хоч трішечки, себе козаком. Це важливо і потрібно нам»;
·
«Гра
Джура – це найкраща військово-спортивна гра, яка є в Україні, вона вчить нас
жити, бути сильними, наполегливими та розумнішими. Мені дуже подобається ця гра
і я обов‘язково ще раз візьму участь у них змаганнях»;
·
«На мою думку, «Джура» – це дуже хороша гра,
оскільки такі ігри, як «Джура», виховують у юнаків повагу, до українських
звичаїв, козацтва. Учасники гри міцнішають як духовно, так і фізично;
·
Мені
дуже подобається ця гра, я не один раз беру в ній участь і хочу ще не один раз
взяти у ній участь.
(Сл. 20)
Таким чином
військово-патріотична гра джура формує повноцінну особистість, гармонійну людину, патріота Батьківщини, яка знає та дотримується
кодексу лицарської честі..
Немає коментарів:
Дописати коментар